pressmeddelande 29 juli 2021

Emelie Markgren, Förlorade associationer (Lost Associations)

Körsbärsgårdens utvalda avgångsstudent från Kungl. Konsthögskolan 2021

 6 augusti - 26 september

Ett normalår har Körsbärsgården besökt Vårutställningarna med avgångsstudenter från Kungl. Konsthögskolan, Mejan, och Konstfack och valt ut en student att ställa ut och vistas på Körsbärsgården. Ofta har konstnärerna deltagit i Konstverkstan och barnen har på så sätt kommit i nära de unga på den svenska konstscenen. Med pandemin försvann möjligheterna, inga offentliga utställningar kunde genomföras på högskolorna ( i somras ägde faktiskt enklare visningar rum för begränsade antal besökare). Körsbärsgården gjorde tappra försök att välja ut konstnärerna via nätet. Så blev det också i år.

Den 6 augusti kl 14 är invigning av Emelie Markgren från Mejan och hennes utställning Förlorade associationer.

Emelie Markgren är född 1997 i Delsbo, Hälsingland. Motiven är från hembygden, minnen från förr med äldre generationer som tillsammans spelade musik om kvällarna, mäns och kvinnors vardagssysslor, de ålderdomliga trähusen (många idag världsarv!) blandas med de ungas liv i mobilen, på busstation, i gångtunneln. Hur länge stannar minnen? Två generationer, tre? ”Förr i tiden” blir alltmer avlägset, exotiskt, främmande. Ett broderat förklä som blivit kvar hemmavid, vem gjorde, hur levde man då? Och vad händer i framtiden? Vi matas dagligen med eldsvådor runt om i världen, skogar som försvinner i rasande fart, smältande isar, översvämningar, katastrofer runt hela jordklotet.

Emelie söker spåren från förr, sammanhållningen i byn och granngårdarna, de gemensamma sysslorna, nöjena i musiken och dansen om lördagskvällen. Hon försöker se de gemensamma trådarna idag, hur lever de dagens unga, hur kommer kommande generationer att se på oss? Om det nu alls finns en framtid?

Konsthallen har sedan start starkt fokuserat på miljön med många utställningar som knutit an till hållbarhet och nödvändigheten av att använda våra befintliga resurser. Utställningen med Emelie Markgren studerar livet i sjävhushållningens tid och hur samma bygd lever 2021. Och tankarna löper vidare. Hur lever nästa generation?

Välkomna till Körsbärsgårdens Konsthall sista (?) vernissage för året.

Emelie kommer att vara på plats, hon kommer också att finns med i konstkurserna den veckan.

pressvisning fredag 5 augusti från kl 10.

Meddela när ni kommer

Vernissage lördag 6 augusti kl 14

Välkomna!

Marita och Jon Jonsson

Körsbärsgårdens Konsthall

Sundre västergårde 135

62330 Burgsvik

www.korsbarsgarden.se

marita@korsbarsgarden.se

0706-212220

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidigare pressmeddelande:

Sommarens stora konsthändelse: Crowdfunding blev färgglad skulpturgrupp

 

Sommarens konsthändelse på Gotland? Lördagen 3 juli kl 14 öppnar Körsbärsgården sin stora skulpturgrupp om fyra färgglada skulpturer av Siri Carlén framför Konsthallens entré samt två nya utställningar.

I vintras, när pandemin var som svårast för alla museer startade Körsbärsgården en ”Crowdfunding” för att försöka finansiera skulpturgruppen. Tankarna på något nytt, stort, tilltalande för stora och små hade funnits en tid. Kontakter hade tagits med Siri Carlén, en av de unga lovande konstnärer från Konstfack som varit en av de första avgångsstudenterna därifrån som ställt ut. Kunde hon? Och vad kunde man bygga i för material för permanent utomhusvistelse? Associationer fanns till 60-talet och Niki de Saint Phalle utanför Moderna Museet i Stockholm. Hur skulle sådana figurer formas idag, femtio år senare?

 

Idéer föddes och utbyttes. Men det skulle bli en dyr historia och Körsbärsgården gick som många museer och konsthallar redan på knäna p g a pandemin. Allan Larsson, en i Körsbärsgårdens nybildade stiftelse föreslog crowdfunding. Så blev det och resultatet blev över förväntan. Hela 135 bidrag kom in! Allt från 40 kronor till flera tusen! Kostnaden för själva gjutningen var stor, konstnären skulle ersättas, frakt och montering fick inte glömmas.

Skulpturerna kom på lastbil till ön, Hoburgs byggtjänst i grannsocknen, ställde upp med montering.

På lördag 3 juli invigs skulpturerna, ja egentligen redan under fredagen när alla crowdfundare får ta del av dem och högtidligt tackas av Stiftelsens ordförande, tidigare landshövdingen Cecilia Schelin Seidegård.

Siri ställer även ut i Konsthallen, Teckningar, ett av smårummen målas i lysande gult och fylls med bilder, de flesta i pastell.

 

I Stora hallen invigs samtidigt en samlingsutställning Semeion, Tecken.

Skrivtecken, siffror fascinerar. Förr kopplades tecknen till teologin och medicin, Guds existens sågs i järtecken som förebådade olycka och katastrof. Tecken och ord som skrevs eller lästes högt kunde förebygga sjukdom. John Locke skrev redan på 1600-talet sin Doctrine of signs. Idag heter uttolkarna Claude Levi-Strauss, Roland Barthes och Umberto Eco. Tecknen förklaras, ges uttryck och innehåll.  Också för många konstnärer är det att sätt att nå betraktaren, att aktivera dem till att tolka verken och ge dem personlig innebörd. Utställningen spänner över tiden, från den kanske främste i genren, spanjoren Antoní Tapies (1923-2012) över Acke Oldenburg (1923-2005), Harald Lyth (1927-), Björn Erling Evensen 1924-2021), Sadaharu Horio (1939-2018) Kent Lindfors (1938-) och Kerstin Lindgren (1939-)  till de yngsta, Olivia Pettersson Fleur, Fabian Tholin, David Klasson och Cristoffer Totte Engvall födda på 80 och 90-talet.

 

Siri Carlén

Är 35 år och bor och verkar i Stockholm. Gick ut Konstfack 2015 och har haft flera utställningar (bland annat ett permanent rum på Körsbärsgården). Hennes mönster och bilder återfinns bland annat på Svenskt Tenn. Båda föräldrarna är konstnärer, hennes inriktning mot konst var given. Jobbar gärna med mural- och fönstermålningar i offentliga miljöer.  – Jag gillar visuella upplevelser. Traditionell folkkonst och konsthantverk från alla länder brukar verkligen komma åt mig känslomässigt. Mina bästa böcker handlar om tibetanska tigermattor och en annan om ryska balettens kostymer. Jag älskar färg, textil, måleri, stilen och mönster. Jag försöker titta på mycket, och kämpar med att undvika att särskilja vad som är ”fin eller fulkultur”.

 

Konstnärerna i Semeion, Tecken:

Antoní Tapies, Björn Erling Evensen, Harald Lyth, Sadaharu Horio, Acke Oldenburg, Kerstin Lindgren, Kent Lindfors, Eva Jacobson, Olivia Pettersson Fleur, Fabian Tholin, David Klasson.

 Invigning för ”Crowdfundare” fredag 2 juli kl 14 i närvaro av Körsbärsgårdens stiftelseordförande Cecilia Schelin Seidegård, Siri Carlén och Marita Jonsson

 Lördag 3 juli kl 14 öppnar utställningarna för alla.

 

Denna sida som PDF här



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utställningsöppning 13 maj Feral invitation, En vild invit

Christoffer Totte Engvall hör till de unga lovande konstnärerna med fötterna i Graffitin och gatukonsten. Han är född 1990, lämnade för några är sedan storstan för det lilla idylliska Hjo där han får det lugn han behöver för att måla. Trots sin ungdom har han hunnit med en del, ställt ut på SUPERMARKET f i Stockholm och hörde under några år till konstnärerna och musikerna på  avantgardestället Galleri Erik Axl Sund på söder (nu nedlagt) där han visade fascinerande expressiva collage. Och har redan hunnit med att ställa ut på Körsbärsgården tidigare.
Totte är, förutom bildkonstnär också musiker i industri/noisebandet Hjärnkultur. Sitt måleri beskrev han sist som hjärnläckage, en punkig och brutal expressionism som utforskar och skildrar psykets dunklare tillstånd.

Kanske är tonen i måleriet en aning ljusare idag, mindre stråk av bjärta kulörer letar sig in i det svarta, texter i collageform dyker upp allt oftare. Förhållningssättet till material och komposition är nu som då kaosartat och bildar en bisarr och primitiv estetik som rymmer figurer och abstraktioner präglade av rå och absurd karaktär. Bilder rivs sönder, nya uppstår, olja, akryl och krita blandas, texter flimrar förbi och nya innehåll uppstår.

Målningarna minner om amerikanen Jean-Michel Basquiats utställning på Barbican Centre i London häromåret, om Street Art, punk och underground, i nära relation till musik, skrivande, performance och film. Uttrycken förstärker och inspirerar varandra. ”Jag gick aldrig på konstskola, jag bara tittade på massor av saker. Det var så jag lärde mig om konst.” (Jean-Michel Basquiat) Det skulle kunna gälla Totte också. Men världen har trots allt förändrats på de trettio år som gått sedan Basquiat dog en alldeles förtidig död i drogmissbruk; nationalism, migration och klimatkris är frågor som genomsyrar jorden,  Totte lever i en ny tid, i nya referenser och bilder.

På Körsbärsgårdens Konsthall visas i övrigt utställningarna Ingenting är hela världen med Eva Jacobson och Natura Anima med Karin Oldfeldt Hjertonsson som öppnade förra helgen. Därutöver de permanenta samlingarna och installationerna och ett fyrtiotal skulpturer i parken av samtidskonstnärer från när och fjärran.

Pressvisning tisdag 11 maj  från kl 12. Meddela när ni kommer

Öppnande torsdag 13 maj kl 14.

För information  och pressbilder Marita Jonsson 0706-212220

Bästa hälsningar

Marita Jonsson

Körsbärsgårdens Konsthall och Skulpturpark

 


pressmeddelande 26 april 2021

Körsbärsgårdens Konsthall öppnar två utställningar och inviger en skulptur 30 april kl 14
30 april inviger Körsbärsgårdens Konsthall två utställningar, Eva Jacobson Ingenting är hela världen och Karin Oldfelt Hjertonsson Natura Anima, samt en ny skulptur av den japanska Gutai-konstnären Akiko Horio.
Eva Jacobson
: Tecken och texter forsar fram. ”Det är nånting med orden som måste ut och gestaltas. Jag kan inte riktigt hålla isär tecken, text och bild. De hänger ihop i min hjärna. Orden måste gestaltas, de måste uppstå i bilderna. Det finns inget budskap förknippat, det är bara så för mej att orden är kopplade till bilden. Jag måste se hur bokstäverna ser ut, hur orden ser ut för att förstå hur allt hänger ihop.”

Musikaliska variationer av teman. Världar minnande om William Blakes och Edvard Allen Poes. Och så de nedskrivna orden, tyngden och vilan i kaos.  Ingenting är hela världen kallar hon sin utställning och nya bok, som presenteras samtidigt vid öppnandet av utställningen.

Om Eva Jacobson (1962):

Utbildades vid L´Académie des Beaux-Arts 1982-1986 och har ställt ut regelbundet sedan sent 80-tal på konsthallar och gallerier runt om i Sverige, Konstakademin och i Konstnärshuset i Stockholm. Flera offentliga uppdrag för sjukhus i Stockholm och Uppsala. Ofta temautställningar med titlar som Fasa och förskräckelse, Fibonacciserien, Glyptoteket, Inkoherensia.

 

Karin Oldfelt Hjertonssons akvareller har kallats visuella poem. Inspirationskällan är alltid naturen – snare ett utforskande än avbildande. Akvarellpappret, det ymniga vattnet och pigmenten fångar i porträtt, blommor, landskap, himmel och moln, och det som är förutsättningen för livet jorden: eld, vatten, luft och jord. Akvarellerna handlar om överlevnad.”Allt i naturen hänger samman, ingenting sker av en slump. Växterna är en del av det ekologiska systemet. De kämpar för sin överlevnad med sina sinnrika fortplantningssystem, för att fortsätta livet på jorden. Vi måste lära oss förstå växterna och skydda växtplatserna där rara arter är på väg att dö ut. Vi måste se vad vi är på väg att förlora för att kunna värna”, är Oldfelts budskap. Och det gäller både växter och landskap, idag mer aktuellt än någonsin tidigare i människans historia.

”Att måla akvarell i flödande vatten ger i bästa fall möjlighet att skildra rörelser, flöden, själva föränderligheten hos naturen. Betraktarens sinnen aktiveras, dofter förnims, vindens sus i gräset hörs”, skriver Olle Granath, (tidigare överintendent Statens konstmuseer och chef för Nationalmuseum), om hennes bilder.

”Hennes ofta mycket abstrakta bilder av blommor, moln, land och hav förmedlar skickligt hennes känslor... Tekniken är imponerande, klart underordnad visionen som tekniken tjänar. Visionen kan variera – men kvalitet kan alltid återfinnas i dess flytande färger, i dess färgstarka kompositioner, dess kontraster i täthet och genomskinlighet. Denna kvalitet heter skönhet”. (Richard E Oldenburg, Director emeritus, Museum of Modern Art, New York)

Om Karin Oldfelt Hjertonsson (1940)

Hon är född och bosatt i Stockholm men har vistats utomlands under långa perioder av sitt liv, bland annat som ambassadör på Kuba åren 1991-95 . 
Oldfelt har studerat måleri och grafik på olika konstskolor och fria institutioner runt om i världen (Académie des Beaux Arts i Bryssel, Art Students League New York). I Santiago de Chile blev hon nära vän med landets store poet Pablo Neruda som skrev poem till hennes träsnitt och som resulterade i den gemensamma boken Maremoto. Utställningar har varit runt om i världen, i i New York, Chile, Spanien, Finland. På Edsviks konsthall har hon ställt ut vid flera tillfällen.

 

 

Akiko Horio och Gutai-rörelsen

GUTAI (med kroppen som redskap) grundades av Jiro Yoshihara i Osaka 1954 och var den första radikala konstnärsgruppen i Japan efter kriget. Medlemmarna arbetade i gränslandet mellan måleri, happenings och performance. I gruppen ingick konstnärerna Kazuo Shiraga, Takasada Matsutami, Saburo Murakami och Shozo Shimamoto. Under sent 60-tal inlämmades Akiko Horio, och var en av gruppens få kvinnliga konstnärer. 

När den franske kritikern Michel Tapié upptäckte Gutai fick gruppen genomslag både i Europa och i USA. Många konstnärer reste till Japan för att på plats lära och se deras verk. Jackson Pollock var en av dem som tog avgörande intryck. Idag är GUTAI ett begrepp i konstvärlden med viktiga utställningar runt om i världen, till exempel den på Guggenheim i New York för några år sedan.

 

Akiko Horio (1937 -) blev medlem av Gutai 1968 och fanns med till dess gruppen upplöstes med Shiragas död och har därefter ställt ut i de olika utställningar som under 2000-talet varit i rörelsens namn. Hennes verk svävar i mellanrummet mellan måleri och skulptur. Små, skira, tillsynes strikt geometriska abstraktioner i trä och papper belyser världen ur GUTAIs perspektiv. Akiko Horio ställde ut på Körsbärsgården 2019 med bland annat en liten skulptur om några centimeters storlek. På förfrågan om Körsbärsgården kunde forma den i stort format gav konstnären entusiastiskt sitt tillstånd och nu två år senare är verket på plats.

 

 

 

Pressvisning torsdag  29 april kl 10 i närvaro av Karin Oldfelt Hjertonsson

Vernissage fredag 30 april kl 14. Utställningarna öppnas av Marita Jonsson. Konstnärerna Jacobson och Oldfelt närvarar och finns tillgängliga för samtal.

Insläpp i mindre grupper. Vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer.  

Utställningarna pågår 30 april – 1 juli

 

 

VÄLKOMNA till pressvisningen

Marita Jonsson

Körsbärsgårdens Konsthall och Skulpturpark Sundre Gotland.                                                  Tel 0706 212220 www.korsbarsgarden.se                                                                                        För pressbilder: marita@korsbarsgarden.se

Denna sida som PDF här