Paris/UNDER

Det oförändrade rummet, den oförändrade utsikten och om den grönbleka tjockflytande Seine därutanför. Bara jag hade förändrats, eller hade jag?

Den första gången jag åkte till Paris på ett vistelsestipendium från Konstakademien, var det för att ta reda på vad fontänerna gör om natten. När jag 13 år senare åker tillbaka, även denna gång tack vare Konstakademien, är det för att gestalta tomrum, att närma mig så nära ingenting det går att komma.

Utanför ateljérummet flyter Seine och fontänerna har helt gått i ide denna tidiga vår. Inuti ateljén hänger stora vita dukar som innehåller flyktlinjer och rester av landskap. När jag kommer hem den andra gången målar jag över den största duken. Det blir Paris/UNDER. Plötsligt är det bara rörelsen som gäller, inuti och utanför. Och jag vet fortfarande inte vad fontänerna gör om natten i Paris.

Eva Jacobson(1962) från Stockholm där hon numera bor växelvis med hus i Grötlingbo på Gotland. Hon utbildade sig på  på l’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris där hon tog sin examen i teckning 1986. Förutom att vara verksam målare och skulptör arbetar hon ofta i andra medier.  Texter, bilder och skulpturer uppstår samtidigt. De senare åren har hon skapat flera bilderböcker. I ateljén och även i ett rum i skulpturgalleriet på Körsbärsgården finns Odradeks vänner – trebenta skulpturer i stengods– och teckningar på väggarna och anteckningsböcker i mängder. Ur dem kommer historierna och berättelserna. Eva har tidigare ställt ut på Körsbärsgården med ”Ingenting är hela världen” 2021 och ”I ateljén” 2017.