Blå klot av Gustav och Ulla Kraitz
Gustav Kraitz (1926) och Ulla Kraitz (1936) har skapat de blå kloten nere i skulpturparken
Gustav Kraitz växte upp i Miskolc i Ungern. 1943 vann han som gymnasist en teckningstävling och året därpå började han på Konstakademien i Budapest. Då sovjetarmén invaderade Budapest greps Kraitz likt tusentals andra i januari 1945 och fördes till straffarbete i kolgruvorna. Orsaken var att han hade studerat vid den statliga konstakademien i det nazistallierade Ungern. I kolgruvorna tvangs han under drygt fyra år skyffla sju ton kol per dygn; några rymningsförsök bestraffades med tortyr. Av 3000 fångar var han en av få som överlevde. År 1949 frigavs han och kunde fullborda sina studier vid konstakademien 1949–1952, nu med inriktning på skulptur. Då sovjetiska trupper återigen invaderade Ungern 1956 flydde han via Österrike och kom slutligen med båt till Sverige, där med ett rekommendationsbrev från sin ungerske konstprofessor genast kunde börja arbeta med konst.
Ulla Kraitz föddes som Ulla Stenqvist och växte upp i Stockholm. Ulla Kraitz utbildade sig vid Konstfack mellan 1954 och 58 och sedan i Spanien följande år. 1960 träffade hon Gustav Kraitz på en utställning där båda ställde ut. De båda konstnärerna fattade tycke för varandra, och paret gifte sig 1961. 1968 flyttade de ner till huset invid Hallandsåsen i Skåne, där de fortfarande bor och verkar som aktiva konstnärer och intiativtagare i regionen. Gustav har på kinesisk förlaga byggt upp en unik brännugn och de arbetar alltid gemensamt runt sina keramikverk.
”Man måste vara hängiven för att vilja arbeta så här. Det är så hårt att man måste kämpa, och många är inte beredda att göra det” säger Ulla.
I sin egen konst har det mest återkommande motivet ändå varit kvinnokroppen och embryot, fröet. Från början var Ulla endast målare, och det är hon fortfarande parallellt med skulpterandet.
Ulla och Gustav Kraitz mest kända gemensamma offentliga verk är nog Hope: Wallenbergmonumentet utanför FNs huvudkontor i New York samt utrikesdepartementet i Stockholm. Paret har både fått guldmedalj av kungen och Region Skånes kulturpris. 2020 kommer äntligen, efter många års idogt arbete, ett nytt kulturcentrum vid namn ”Ravinen”, genom Ulla och Gustav Kraitz kulturstiftelse, att börja byggas vid Norrvikens trädgårdar. En byggnad med plats för utställningar och konserter och med ett rum vigt till paret Kraitzs donerade konst, samt en anslutande skulpturpark.
”Mitt huvudtema i konsten har varit livet,” säger Ulla Kraitz,”och jag har alltid haft ett kvinno- och livstema, det har varit det viktigaste, livet. Och det är ju så det är, man måste ju fortsätta hela tiden, annars tacklar man av och det tar stopp.”